Aarhus Universitets segl

Spørg Freja

Freja

21, Vejle

Rosborg Gymnasium & HF, STX

Molekylærbiologi, 4. semester

Freja

21 år, Vejle

Rosborg Gymnasium & HF, STX

Molekylærbiologi, 4. semester

Jeg kan hjælpe med:

  • Hverdagen på universitetet
  • Faglighed og Forventninger
  • Hvordan man strukturer sit studieliv
  • Ny i Århus

Fun facts om mig

  • Jeg laver altid kaffekop nummer 2, selvom jeg godt ved jeg ikke får den drukket...
  • Jeg bruger The Sims 4 som en overspringshandling i læseferierne - det er en farlig leg.
  • En gyldenregel: Varm sommerregn = regndans!

Vejen til studie og at få sin anden prioritet:

Da jeg afsluttede gymnasiet, var jeg i stor vildrede om, hvad mit næste step skulle være. Jeg var fast besluttet på at tage et sabbatår til at rejse, arbejde og undersøge uddannelsesmuligheder. Da corona ramte røg mange af mine planer i vasken, og jeg besluttede at starte på studie. Hurtigt blev der sat gang i at undersøge de forskellige uddannelser, som jeg havde overvejet, så jeg kunne nå at søge ind inden ansøgningsfristen. Med stor tvivl om, hvorvidt jeg havde fundet nok information om uddannelserne, lavede jeg en prioriteringsliste med de uddannelser, som jeg kunne se mig selv tage. Jeg endte på Molekylærbiologi, som var min anden prioritet. Allerede meget kort tid inde i første semester gik det op for mig, at jeg var havnet det helt rigtige sted, og den dag i dag kunne jeg ikke se mig selv lave andet.

Om at finde sin egen læringsmetode:

Da der er meget selvstudie i form af læsning og opgave-regning, troede jeg, da jeg startede på uni, at det vigtigste var at finde en studiegruppe, som man kunne gennemarbejde alt sammen med. Jeg gik derfor også i panik, da jeg aldrig fandt en. Jeg følte, at jeg gjorde noget forkert som studerende. Jeg vidste dog også med mig selv, at jeg var en person som godt kunne lide at arbejde alene. Jeg fandt i stedet én studieveninde, som fungerer som min studie-makker. Vi kan begge lide at arbejde med tingene individuelt, og kan så mødes og snakke om det der er svært at forstå, eller også bare være hinandens kaffepause i læsetunge tider. Jeg fandt ud af, at det ikke var forkert at have en anden måde at arbejde og lære på. Hvad der fungerer for andre, fungerer ikke nødvendigvis for mig og omvendt.

Mine råd

  1. Der findes ikke en ”one-size-fits-all” måde at være studerende på. Man lærer hen ad vejen, hvad der fungerer for én selv i forhold til læsemetoder, studiegrupper, forberedelse og alt det andet.
  2. Husk du er på dit studie for at lære! Ingen forventer du kan det hele på forhånd, stil endelig alle de ”dumme” spørgsmål.
  3. Det er okay ikke at nå det hele. Det er et fuldtidsstudie, men du skal også have plads til fritidsinteresser og hygge med vennerne.

Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?

Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?