Aarhus Universitets segl

Spørg Mathilde

Mathilde

23 år, Skive

Morsø Gymnasium, STX

Uddannelsesvidenskab, 4. semester

Mathilde

23 år, Skive
Morsø Gymnasium, STX
Uddannelsesvidenskab, 4. semester

Jeg kan hjælpe med:

  • Overvejelser om uddannelseskompromis
  • Aarhus som studieby
  • Det sociale liv på Aarhus Universitet 
  • Økonomi og SU

Fun facts om mig

  • Jeg er ret skarp til at stå på hænder, hvis jeg selv skulle sige det.
  • Jeg misser aldrig en fredagsbar.
  • Jeg elsker at vandre.

Tvivl om studie og studieby

Jeg var allerede i 8. klasse overbevist om, at jeg skulle læse på Aarhus Universitet, og at psykologistudiet var det rigtige for mig. Det blev dog ikke til en realitet. Jeg lagde vægt på det sociale i løbet af min gymnasietid og fik derfor ikke det ønskede gennemsnit, så jeg kunne søge ind på min drømmeuddannelse. En dag faldt jeg tilfældigvis over uddannelsen "Uddannelsesvidenskab" inde på UG.dk, der er et genialt værktøj til at opdage nye uddannelser, som man umiddelbart ikke har haft i tankerne. Herefter talte jeg med en studievejleder, hvilket bekræftede mig i, at dette kunne være et godt alternativ. Da jeg søgte ind på uddannelsesvidenskab, kom jeg ikke ind i første omgang. Derfor skulle jeg igen gå på kompromis med mit studievalg og endda have andre studiebyer i tankerne. Heldigvis kom jeg ind på uddannelsesvidenskab i anden omgang, hvilket betød, at jeg kunne blive boende i Aarhus. Jeg er i dag glad for, at jeg valgte at tro på mig selv og søge ind igen på trods af, at jeg fik afslag i første omgang. Jeg er også glad for, at jeg lyttede til min studievejleder, for man kan altså sagtens få et arbejde med meget menneskekontakt uden at læse psykologi.

Mine tanker om AU og studielivet inden studiestart

Jeg havde en idé om, at jeg ville bruge ekstremt mange af mine vågne timer på at læse og forstå det faglige stof. Her blev jeg dog bekræftet i, at der er mange andre måder at læse og studere på. Man kan stadigvæk "ty til" andre kilder, der forklarer stoffet på en mere pædagogisk måde. Undervisningsplanen består dermed ikke udelukkende af gamle primære tekster, som jeg havde frygtet inden studiestart.

Min hverdag

Uddannelsesvidenskab er en del af DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse), hvilket jeg tydeligt kan mærke i et hverdagsregi. Jeg synes, at man som studerende har tid til at fordybe sig i det faglige stof uden at føle sig overrumplet. Det bedste ved at være uddannelsesvidenskaber er, at der er plads til at udfolde kreative og innovative idéer i sin opgaveskrivning. Af denne grund er der gode muligheder for at sætte præg på sin uddannelsesvej undervejs. Jeg holder meget af den frihed, som studiet giver mig, men i starten havde jeg svært ved at indordne mig i en hverdag, hvor man skulle afsætte en del timer til selvstudie. Det kræver en del disciplin, og jeg øver mig stadigvæk på at få det til at fungere.

Mine råd

  1. Lyt til mavefornemmelsen frem for ”fortællingen om det rigtige studie”
  2. Det er helt ok ikke at vælge rigtigt i første omgang!
  3. Når man lige er startet på studie, er der mange praktiske ting, man skal forholde sig til. Find ro i tanken om, at du bestemt ikke er den eneste, der har det sådan.

Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?

Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?