Aarhus Universitets segl

Spørg Silke

Silke

24, Hadsten

Favrskov Gymnasium, STX

Diplomingeniør i Bygningsdesign, 7. semester

Spørg mig om:

  • Livet som studerende med social angst
  • Hvordan man strukturerer ens studieliv
  • Min uddannelse og uddannelses forløb
  • Det at være en del af en forening
  • Det at være ordblind
  • Det at være i praktik

Mit studievalg er en længere historie. Jeg har haft angst, siden jeg gik i 7 klasse, som har haft en stor indflydelse på mit liv. Efter gymnasiet havde jeg sabbatår. I det sabbatår tog jeg på højskole i foråret, hvilket ikke gik helt som planlagt. Jeg endte med at få så meget angst, at jeg fik panikanfald, hvilket betød, at jeg var nødt til at stoppe. Jeg blev så udredt og fandt ud af, at jeg havde social angst, panikangst og var depressiv. Alt det her gik lidt ud over mine fremtidsplaner. Jeg havde nemlig planer om kun at holde 1 sabbat år og at bagefter at flytte til Aalborg og studere deroppe. Grunden til jeg gerne ville studere i Aalborg var, at de havde flere forskellig interessante ingeniøruddannelser, og fordi jeg ville kunne komme ind der i kvote 1 med mit gennemsnit. Men pga. min angst og hele højskolenedturen var det bedre jeg blev hjemme hos mine forældre lidt endnu. Jeg startede derfor med at tage nogle enkeltfag på HF bare for at få en rutine og komme lidt i gang igen med noget. Det gik virkelig godt, og jeg trivedes. En dag så jeg at man kan søge vinterstarte på bygningsdesign, og da jeg godt kan lide at have fysik, matematik og design og det gik virkelig godt med enkeltfagene og rutinen, fik jeg blod på tanden og søgte ind.

På mit studie har vi klasseundervisning. Man kan have op til to lektioner om dagen. En lektion svarer til 4 timer. Så enten kan du have undervisning fra 8-12 eller fra 12:20-16 eller fra 8-16, hvis du har to lektioner på en dag. De 4 timer forløber oftest sådan at underviseren snakker i 2 timer og de sidste 2 timer er opgaveregning, men det er forskelligt fra underviser til underviser. Da jeg har angst, har jeg fået en mentor igennem universitetet, som hjælper mig. Hver søndag strukturer vi den kommende uge. Jeg tager altid hjem og laver opgaver, da det er sådan jeg arbejde bedst. Jeg fokuserer kun på de opgaver vi kommer op i til eksamen. Egentlig får vi først opgivet eksamensopgaverne til sidst i kurset, men min mentor har sendt mig opgavelisten inden da, da listen ikke rigtigt ændrer sig det store fra semester til semester. Det er så disse opgaver jeg fokuser på.


Mine råd

  1. Bliv en del af en forening. Jeg er en del af ingeniørrevyen, og det har givet mig virkelig meget socialt, hvilket nogle gang også er med til at holde mig på studiet.
  2. Prøv at optimere din hverdag ved at finde den måde du arbejder bedst på, og så er det ligegyldigt, hvordan andre gør deres.
  3. Fjern sten i skoen. Dette sagde en af min undervisere til mig og min studiegruppe. Det betyder, at hvis der er et problem i forhold til gruppearbejde eller noget, så tag det op og snak om det, så I kan finde en løsning i stedet for at gå og være irriterede over det.

Fun facts om mig

  • Jeg er en gang gået 4,5 km i regnvejr for at komme på McDonalds. Og JA det var det værd.
  • Jeg kan ikke lide bær, som i jeg kan IKKE lide jordbær, hindbær, blåbær osv.
  • Min ene fod er skæv, hvilket jeg har fra min far.

Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?

Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?