22, Aarhus
Aarhus Katedralskole, STX
Civilingeniør i Byggeri, 8. semester
Da jeg i min tid startede på gymnasiet, var det med drømmen om at blive advokat eller journalist. Fokus lå derfor på sprog og samfundsfag. Der gik dog ikke lang tid, før jeg fandt ud af, at det ikke var den vej, jeg skulle gå. Jeg har altid været fascineret af bygninger, og det kæmpe arbejde der ligger bag. Samtidig voksede min glæde for matematik, og da jeg i slutningen af 1.g stødte på uddannelsen til Civilingeniør i Byggeri, var jeg ikke i tvivl om, at det var noget for mig. Resten af gymnasiet gik derfor med at hæve mine naturvidenskabelige fag, som gav mig mulighed for at søge ind på uddannelsen.
Min hverdag består først og fremmest af forelæsninger på Navitas, hvor uddannelsen har sit tilholdssted. I forbindelse med forelæsningerne er der ofte opgaver og til tider også afleveringer, der skal laves efterfølgende. Gruppearbejde spiller en stor rolle i dagligdagen, da vi hvert semester skal lave et semesterprojekt i studiegrupper. Der kan desuden blive stillet supplerende opgaver i andre kurser, som det forventes, at vi løser i grupperne. Ved siden af dette er der læsestof til forelæsningerne. Strukturen af uddannelsen ligger i den grad op til, at det introducerede stof skal anvendes i sammenhænge, der fremmer forståelsen og giver et indblik i, hvordan teori skal bruges i praksis.
Før jeg startede på universitetet, havde jeg en forestilling om, at i og med man skal tage ansvar for sin egen uddannelse, vil det komme til at betyde, at man skal arbejde meget alene. Dette er langt fra tilfældet. Studiet ligger på alle måder op til, at de studerende skal arbejde sammen, og kan problemet ikke løses i fællesskab, er der altid en forelæser, vejleder eller instruktor, der er klar til at hjælpe.
Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?
Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?