Aarhus Universitets segl

Spørg Helene

Helene

22, Egå

Egå Gymnasium, STX

Erhvervsøkonomi med tilvalg, 4. semester

Spørg mig om:

  • Hvordan strukturerer man sit studieliv
  • Hvordan valgte jeg uddannelse
  • Takle eksamensangst
  • Arbejdsbelastning og tidsforbrug
  • Faglighed og forventninger

At vælge

Da jeg gik i folkeskole, vidste jeg, at jeg skulle være lærer. Da jeg gik i gymnasiet, vidste jeg, at jeg skulle være spindoktor. Da jeg havde sabbatår, vidste jeg, at jeg skulle forske i demens. Da jeg skulle vælge videregående uddannelse, vidste jeg meget lidt om, hvad jeg skulle.

Først nu, godt inde i universitetslivet, har jeg lært, at jeg ikke rigtig ved så meget. De valg jeg har truffet, har ofte været med en sveden håndflade lige på dørtærsklen. Ikke på uoplyst grundlag, da jeg altid er god til at sætte mig ind i mulighederne, men netop fordi der er så mange muligheder jeg har fundet interessante - og fortsat gør.

Jeg læser pt. en bachelor i BA SOC –erhvervsøkonomi med tilvalg; en tværfaglig uddannelse der giver én plads til at indfri en bred interessevifte og samtidig mulighed for, ikke at føle sig fastlåst på ét kompetenceområde. Fx vælges tilvalget først på 4. semester, hvor jeg nu overvejer at gå i en hel anden retning, end jeg først havde troet. Jeg har undervejs erfaret, at den bedste måde at træffe valg på, er ved at spørge omkring sig og finde ro i, at man langt fra er alene. Ikke blot inden studievalg, men også undervejs.

Min hverdag

Jeg har altid fundet meget tryghed i både mit faglige og sociale liv. I slutningen af første semester var jeg dog ved at kløjes i kaffeaftaler, afleveringer, strikkedates, eksamensforberedelser, gåture, mm. Jeg troede fejlagtigt, at den mest udfyldte kalender naturligvis måtte være den mest effektive, hvorfor jeg forsøgte at presse så meget ind som muligt. Det resulterede dog hverken i særligt hyggelige aftaler eller effektivt fagligt udbytte, for jeg havde kørt mig selv helt flad. Det lærte jeg meget af og har nu fundet ro i at vide, at pauser også er produktive! Det er helt i orden ikke at have være velforberedt til hver eneste forelæsning, og der skal være plads til at holde fri; både med sig selv og venner. Jeg lærte også, at mange åbenbaringer først kommer i eksamensperioden, hvor man får tid til at fordybe sig og sætte sig bedre ind i stoffet.

Selvom jeg fortsat går meget op i at dygtiggøre mig fagligt, så skal der også være plads til pauserne undervejs. Du skal nok nå at blive færdig med det hele i sidste ende!


Mine råd

  1. Det er spild af god energi at sammenligne sit gymnasie-jeg med sit universitets-jeg. Prøv ikke at sætte for høje krav til dig selv, og lad der være plads til at fejle undervejs.    
  2. Sæt dig godt ind i dine muligheder, så du ikke træffer valg i blinde. Søg information fra studerende, administrationen, bekendte eller lign. Det er aldrig forkert at bede om hjælp eller indrømme at man er lidt på bar bund.   
  3. Planlæg dine uger - så sikrer du at finde tid til både studie, arbejde og fritid! Jeg var selv lidt længe om at finde ud af, at man godt kan have fuldtidsstudie og et socialt liv ved siden af, uden at køre sig selv helt flad i processen.

Fun facts om mig

  • Jeg har sprunget i faldskærm og bungeejumpet
  • Jeg har ingen stedsans, men elsker at vandre
  • Jeg masseproducerer strik til familie og venner

Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?

Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?