22, Hadsten
Favrskov Gymnasium, STX
Nordisk sprog og litteratur, 6. semester
For mig var der ikke nogen guddommelig åbenbaring. Jeg havde tusindvis af interesser og ideer om min fremtid, og at skulle koge det ned til en enkel uddannelse var den største udfordring. Jeg overvejede folkeskolelærer, og det virkede simpelt; du uddanner dig til folkeskolelærer, og så arbejder du som folkeskolelærer, men hvad dælen kan man med en bachelor i Nordisk? Jeg kan stadig ikke give et entydigt svar, men jeg kan give ti eksempler, og den frihed betød meget for mit valg.
Mine forventninger til universitet var store, men min forståelse begrænset, og en stor bekymring jeg havde, var om der var plads til mennesket Karoline i samme liv som den studerende Karoline. Jeg har angst og depression, jeg har venner, jeg har interesser der går ud over mit studie, og kan der være plads til alt det ved siden af pensum og forelæsninger? Min oplevelse er, at universitetet er stort, skræmmende og ikke mindst stressende til tider, men hver gang jeg tager ud til uni er det som et individ, og jeg er stadig bare Karoline.
Jeg var vant til gymnasiets tydelige skema, så den kalender jeg mødte på uni var svær at greje i første omgang. Der var på min uddannelse ikke særlig meget skemalagt, og jeg har typisk haft en forelæsning eller undervisning af tre timer per dag, og resten af dagen stod vidt åben. Ordet ’selvstudie’ gik igen hos især mine instruktorer, men når man er vant til ordet ‘lektier’ kan selvstudie virke overvældende, men det har vist sig at være en kæmpe gave i mit tilfælde. Jeg elsker at få lov at dykke ned i de ting, der er svære, og skimme de ting jeg har styr på, og jeg elsker, at mit skema er så åbent. Jeg har altid tid til at tage en tur til Aarhus eller drikke en kop kaffe, for jeg kan altid planlægge efter det, og for mig er det en af unis glæder.
Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav i kvote 1 og 2?
Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?