Du er her: AU Uddannelse  Bachelor Erhvervsøkonomi, HA

ERHVERVSØKONOMI, HA

Erhvervsøkonomi er studiet af økonomi og ledelse. Du lærer at analysere virksomheders økonomiske problemstillinger og udvikle erhvervsøkonomiske strategier.

Introduktion

Erhvervsøkonomi kredser om de økonomiske og psykologiske aspekter af ledelse. Du arbejder med økonomiske problemer og matematiske udfordringer, når du skal lære, hvordan du bedst styrer og optimerer driften af en virksomhed.

Fagene på Erhvervsøkonomi

På Erhvervsøkonomi arbejder du med fag som matematik, organisationsteori, ledelsespsykologi, regnskab, markedsføring, finansiering og mikroøkonomi. Du analyserer ledelsesproblemer som eksempelvis forbedring af kundetilfredshed eller mindskning af medarbejderes sygefravær. Du lærer desuden om, hvordan virksomheder og institutioner påvirkes af samfundet, teknologi, økonomi og lovgivning.

Du specialiserer dig hen ad vejen

På Erhvervsøkonomi har du en høj grad af valgfrihed. Du specialiserer dig i løbet af uddannelsen, og du kan blandt andet på dit femte semester vælge én af de 10 profiler, der udbydes i Aarhus.

Hverdagen på Erhvervsøkonomi

Du får din daglige gang på Institut for Virksomhedsledelse samt Institut for Økonomi. Undervisningen på Erhvervsøkonomi foregår primært som forelæsninger, gruppediskussioner og øvelser. Du har 14-20 timers undervisning om ugen, og du vil bruge omtrent samme antal timer på forberedelse.

Karrieremuligheder

Erhvervsøkonomi giver dig kompetencer inden for områder som international marketing, økonomistyring, organisationsudvikling, ledelsesstrategi, aktiehandel eller udviklingsprojekter. Dine karrieremuligheder afhænger dog meget af, hvilke tilvalg og eventuel kandidatuddannelse, du vælger.

Adgangskrav

Optagelsesområdenummer

22610

Adgangskrav

For at søge denne uddannelse kræves:

 En adgangsgivende eksamen samt følgende specifikke adgangskrav:

  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Matematik B
  • Historie B eller Idehistorie B eller Samfundsfag B eller Samtidshistorie B eller International økonomi B.

Hvis du mangler et eller flere fagniveauer, kan du tage dem som gymnasial supplering eller som sommersupplering (betinget optagelse).

Adgangskravene skal være opfyldt og dokumenteret senest den 5. juli i ansøgningsåret, medmindre du søger om betinget optagelse.

Kvote 2 kriterier

Ansøgere i kvote 2 optages ud fra en prioritering på baggrund af de nedenstående listede objektive kriterier.  Det vil sige, at ansøgere der prioriteres højest i henhold til de objektive kriterier optages, indtil der ikke er plads til flere.

Objektive kriterier 

  • Matematik B-niveau med karakteren min. 10
  • Matematik A-niveau
  • Engelsk B-niveau med karakteren min. 10 eller engelsk A-niveau 
  • Udlandsophold min. ½ år (Ved udlandsophold stilles der ikke krav om bestemte områder i verden)
  • Udlandsophold min. 1 år (Ved udlandsophold stilles der ikke krav om bestemte områder i verden)
  • Studierelevant erhvervserfaring min. 1 år (Erhvervserfaringen skal omfatte lønnet arbejde af gennemsnitligt 30 timer ugentligt og være studierelevant)
  • Studierelevant videregående uddannelse
  • Meritgivende videregående uddannelse

Vær opmærksom på, at der højst kan medregnes aktiviteter (herunder erhvervserfaring) for en periode på i alt 12 måneder. Karakterer- og niveauer fra din adgangsgivende uddannelse tæller ikke med i de 12 måneder.

Læs mere om Aarhus Universitets kvote 2-kriterier.

Uddannelsens opbygning

På 5. semester på Erhvervsøkonomi skal du specialisere dig inden for et bestemt område. Det kan ske ved, at du vælger én af uddannelsens ti profiler. Du kan også vælge selv at sammensætte fagene på din profil eller at tage til udlandet. 

Nedenfor kan du se et diagram, der viser, hvordan studiet er bygget op. Du kan klikke på de enkelte fag i diagrammet og læse deres fagbeskrivelser.

 

 

Studieordning

I studieordningen kan du finde yderligere information om, hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende og om, hvordan studiet er bygget op. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.

Profiler

Business Analytics

At forklare hvad begrebet ’Business Analytics’ dækker over er måske nemmest gjort, ved blot at gengive de oprindelige fortaleres definition af begrebet som siger; ‘the use of data, information technology, statistical analysis, quantitative methods, and mathematical or computer- based models to help managers gain improved insight about their operations, and make better, fact-based decisions’ (Davenport and Harris, 2007). Begrebet indeholder derfor forhold som data-drevne modeller og beslutninger, som er blevet særdeles relevante begreber indenfor næsten enhver privat og offentlig organisation supporteret i høj grad af undersøgelser indenfor den internationale konsulentbranche. Samstemmende viser disse undersøgelser, at virksomhederne står over for store forandringer, da de i høj grad ønsker at forøge anvendelsen af forskellige kvantitative teknikker (f.eks. Monte Carlo simulering, beslutningstræer, neurale netværk, samt scenarie-analyser og transportmodeller) på det beslutningsmæssige plan. Undersøgelserne viser også noget andet vigtigt, nemlig at virksomhederne i høj grand ønsker medarbejdere med disse kundskaber for at kunne bevare deres konkurrencemæssige fordele.

HA-profilen i ’Business Analytics’ kombinerer derfor et antal kurser som udfordrer og giver den studerende disse kundskaber. Profilen bygger derfor på grundlæggende klassiske og analytiske metoder og teknikker, som den studerende allerede har stiftet bekendtskab med i løbet af de første fire semestre (f.eks. i matematik, statistik og operations management), men som nu udbygges og anvendes til forskellige beslutninger. Ved at vælge denne profil får den studerende belyst forskellige tilgange, der anvendes indenfor konceptet ’Business Analytics’ herunder relevante dataanalyser, udarbejdelse af prognosemodeller, og anvendelse af optimeringsteknikker. Desuden lærer den studerende at præsentere og formidle resultaterne af sådanne modeller. Den studerende får dermed international viden og kundskaber som kan anvendes effektivt, indenfor dynamisk performance, logistik og Supply-Chain Management, transportplanlægning, og indenfor økonomisk styring.

Business English and Culture

The HA profile Business English and Culture combines courses that address some of the major challenges Danish business people meet when they have to communicate in English in global contexts. Most international business communication is in English and it is imperative that enterprises and individuals are able to communicate correctly when negotiating and making deals around the world. Furthermore, it is important that Danish business people are able to understand highly complex messages in one or more varieties of English and the related cultural conventions.

The overall purpose of the Business English and Culture profile is to enable students to communicate correctly and precisely about business-related issues in written and spoken English in international contexts. The profile prepares students to manage, plan and conduct relations with international partners and audiences in English by acquiring knowledge of legal, cultural and political contexts as foundations for persuasive and effective communication. Students will acquire basic knowledge of the English legal system and English legal language enabling them orally to disseminate knowledge about English legal issues and to explain legal matters in English. Students also acquire knowledge about behaviours and values that are different from their own and students develop analytical skills as well as ability to apply critical and inclusive approaches to the practice of oral intercultural communication, which are essential for professional practice in global business environments. Finally, students acquire a foundational knowledge and practical skills relevant to the planning and execution of public affairs for business and third sector organizations, including oral and written communication skills, such as a thorough knowledge of core theories, models and concepts relevant to public affairs and how they apply to real-life scenarios, particularly in a European and an EU context.

Business in China and Other Emerging Markets 

Business in China and Other Emerging Markets is concerned with two things. First, it provides an insight into the Chinese economy and Chinese business. Focus is on the implications for Western firms that sell products or services in China or are part of value chains that reach into China. Secondly, many of the specific aspects, problems, and challenges related to Chinese business are relevant also in a larger context of emerging markets. Firms increasingly have had to adapt their strategies to the special barriers and challenges of emerging markets. The course discusses how this is done.

The profile is multidisciplinary with courses related to Strategic Management, Economics and Law.  This multidisciplinary approach makes it possible to discuss China from the point of view of economics, looking at labour markets, economic reforms, fiscal policies, competition, etc., while a legal perspective focuses on the regulative barriers in China and the integration of China into global systems of regulation and trade law. Finally, a strategic management perspective focuses on the political, cultural and institutional characteristics of emerging markets such as China and how firms have to adapt their strategies to compensate for and overcome the challenges presented by different economic structures, regulative barriers and institutional voids.

Courses in the profile are primarily expanding on theories and knowledge from three compulsory courses: Industrial Relation and Strategy, Business Economics and Commercial Law.

Corporate Communication

Communication is an essential element within all types of modern organizations, and a profound knowledge about corporations’ complex communication processes and interactions with external and internal stakeholders is the cornerstone of every successful leadership. Corporate branding, change management processes, organizational crisis, dynamic stakeholders, CSR, new social media, communication measurement, and concerted planning and action in relation to internal and external communication are some of the challenges, which the profile in Corporate Communication prepares you to handle.  The Corporate Communication profile provides you with the fundamental theoretical, methodological and practical tools needed to understand and manage the flow of corporate communication processes with a special focus on organisational and management communication, market communication and branding in a global context.

The profile prepares you to meet the challenges related to the strategic management of corporate communication. This includes providing you with a theoretical foundation as well as practical tools, which strengthens your ability to think and act strategically in relation to the organizations’ communication and enables you to understand fundamental concepts and theories within corporate communication – including analysis, development and implementation of communicative initiatives. 

Etik og ledelse

En HA-profil i Etik og Ledelse samler en række kurser, der giver mulighed for at beskæftige sig med ledelses- og organisationsteori, der adresserer de interne og eksterne etiske udfordringer, som virksomheder møder.  

Faget Organisationsetik tager udgangspunkt i et filosofisk perspektiv og inddrager konkrete cases med henblik på at afdække og forstå etiske problemer, som ledelsen af en organisation er forbundet med. Human Ressource Management har særligt fokus på, at en organisation består af mennesker som skal ledes på en både hensigtsmæssig samt effektiv måde. I faget Sustainable Production and Consumption studeres, hvordan virksomheder kan transformeres til mere bæredygtige enheder, der sikrer både bæredygtig produktion samt forbrugeradfærd. På lignende vis fokuserer Social Entrepreneurship på de sociale og miljømæssige udfordringer, vi står overfor, og hvordan en iværksætter kan udarbejde innovative løsninger på at løse disse slags problemer. 

Financial Management

Finansielle beslutningstagere som finansanalytikere, investorer og virksomhedsledere træffer beslutninger om kapitalfremskaffelse, opsparing, investering og økonomisk styring. Typisk er disse beslutninger baseret på beslutningsværktøjer og -modeller indenfor finansiering og regnskab. HA-profilen Finansiel ledelse består derfor af fag, der sammen med de obligatoriske fag i finansiering og regnskab, giver kompetencer i at udarbejde og anvende et økonomisk beslutningsgrundlag, herunder at analysere og undgå en række adfærdsmæssige faldgruber.

Fagene i denne profil sigter på at gøre den studerende kompetent til at indgå professionelt i finansiel og regnskabsmæssig ledelse. Fagene fokuserer primært på virksomheder, men der præsenteres også modeller til analyse af bl.a. behovet for og placering af pensionsopsparing, herunder investering i aktier og obligationer samt køb og finansiering af egen bolig.  

De 20 ECTS, der er nødvendige for at få profilbetegnelsen Financial Management (Finansiel ledelse), kan opnås ved alene at vælge enten dansksprogede eller engelsksprogede fag, men kan også opnås ved at kombinere dansk- og engelsksprogede fag.

Global Business

The HA profile Global Business combines courses that address the challenges and opportunities that companies face in a globalized economy. The last decades have witnessed dramatic changes in the economic environment firms are facing. Trade liberalization, reductions in transportation costs, the ICT revolution and fundamental political changes have reshaped the business environment towards an international playground where consumers and producers are located all across the world.

The Global Business profile revisits several of the fundamental disciplines that have already been taught in the compulsory HA classes – ranging from management over finance to economics - and develops the international aspects of these disciplines. Students are introduced to crucial aspects of firms’ internationalization and financing, a modern approach to international trade, empirical analyses of trade and value chains, and the challenges of managing international organizations operating across cultures. The profile will provide you with skills in identifying and solving problems companies and institutions face when they operate in the global marketplace.

Innovation and Entrepreneurship

The Innovation & Entrepreneurship profile contains courses that together cover the key issues related to the understanding and realization of innovations in established organizations and startups as well as all stages of the innovation process, from early idea generation to later stage implementation. The courses give fundamental knowledge about innovation and explore both tried and tested approaches to innovation and entrepreneurship such as business planning and new venture creation, as well as emerging and new approaches such as social entrepreneurship and design thinking. All in order to provide students will a broad range of theories and tools to engage with innovation and entrepreneurship processes in their future studies and careers. 

The profile builds primarily upon knowledge from strategy, organizational behavior and marketing and to some extent from economics, accounting and financing. 

The Innovation & Entrepreneurship profile consists of courses that provide you key insights into the challenges and opportunities when developing and implementing new products and services and working with new organizational forms. You develop fundamental knowledge of and gain experience with innovative and entrepreneurial processes as well as work with theories and models for managing innovation. As a result you cultivate your competences to act creative, innovative and entrepreneurial in both existing and new companies.

IT og forretningsudvikling

Profilen ligger i naturlig forlængelse af faget ”Forretningsudvikling med Informationssystemer” på HA-studiets 3. semester. Profilens faglige indhold er tilrettelagt ud fra et ønske om at imødekomme erhvervslivets efterspørgsel efter kompetencer, som kan bygge bro mellem forretningsudvikling og arbejdet med informationssystemer. Det skal dog bemærkes, at der ikke fokuseres på programmering og mere ”nørdede” discipliner. Profilen har fokus på metoder og værktøjer, som giver den studerende en dybere indsigt i arbejdet med implementering af informationssystemer med henblik på at effektivisere forretningsgange og beslutninger. Der opnås hermed kompetencer i ledelse af og arbejdet med anskaffelse og implementering IT-løsninger.

Arbejdet med forretningsudvikling og implementering af komplekse IT-løsninger foregår oftest under anvendelse af projektarbejdsformen. Alle fag med relation til IT-profilen vil have berøring med projektledelse og projektarbejdsformen, og i forhold til undervisningstilrettelæggelsen vil dette bl.a. betyde, at der i stor udstrækning gøres brug af gruppearbejde/gruppeprojekter.

Sustainable Business

Sustainability is often associated with energy, natural resources and the environment – which is covered within this program - but it is more than that. The reality is that governments, businesses, citizens, consumers and NGOs have to deal with sustain­ability challenges. For example, businesses may have to appeal to environmentally conscious consumers, they may prepare for stricter future legislation, or they may find that having a positive impact on society pays off in the long run and also that it is not optimal to use precious resources to create waste. Therefore, today´s business has to come up with answers to the sustainability challenges that humanity is facing if they want to play a role in the future. This profile looks at how sustainable development as a goal should be executed in more sustainable economic systems and respective natural resource economics. Furthermore, it explores how supply chains could be designed to be more efficient or sustainable, and discusses the challenges and opportunities in sustainable production and consumption. This profile aims to determine how all these actors can manage sustainability opportunities and threats, but there may also be new openings and opportunities when firms are addressing economic as well as social and environmental aims.

Tysk virksomheds- og markedskommunikation

Profilen klæder de studerende på til at kunne hjælpe danske virksomheder og organisationer med at navigere i de tysktalende lande og bistå dem i deres markedskommunikative og erhvervsfremmende aktiviteter. De studerende lærer samtidig personligt at kunne begå sig interkulturelt og internationalt. Profilen kvalificerer de studerende til at kunne udføre kommunikative opgaver i skrift og tale og rådgive virksomheder og organisationer om effektive kommunikationsstrategier i mødet med tysksprogede kulturer. De studerende erhverver sig viden om forskellige erhvervsfremmende institutioner og organisationer samt medier af relevans for international markedskommunikation. På basis af relevant genreteori lærer de at producere relevante erhvervskommunikative genrer på korrekt tysk, fx news letters, hjemmesider, pressemeddelelser, reklamer, virksomhedsbrochurer, bidrag til sociale medier, herunder blog posts og lign. Samtidig fremmer profilen de studerendes almene, skriftlige kompetencer.    

Studieliv

Det faglige studieliv på Erhvervsøkonomi

Til forelæsningerne på Erhvervsøkonomi gennemgår din underviser ugens emner for hele din årgang. Til holdundervisningen forventes du i højere grad selv at komme på banen med bidrag til diskussioner, oplæg og øvelser. Du bliver også en del af en læsegruppe. Sammen skal I forberede oplæg, diskutere teorierne og eventuelt sparre i forbindelse med eksamen. 

Erhvervsøkonomi er et fuldtidsstudie, selvom du måske ikke har skemalagt undervisning hver dag. Nedenfor kan du se et eksempel på en typisk uge på 1. semester på Erhvervsøkonomi. Som du kan se, kommer meget af tiden til at gå med forberedelse til undervisningen og møder med din læsegruppe. 

Mandag

8-12:              Forelæsning i Eksternt Årsregnskab

12-14:            Holdundervisning i Organisationsadfærd

14-16:            Forelæsning i Matematik 

Tirsdag

8-10:              Forelæsning i Statistik

10-12:            Holdundervisning i Eksternt Årsregnskab

14-16:            Holdundervisning i Matematik 

Onsdag

8-10:              Forelæsning i Organisationsadfærd

10-12:            Møde med læsegruppe

12-17:            Læsning 

Torsdag

8-17:              Læsning 

Fredag

9-12:              Opgaveregning

12-15:             Læsning 

Det sociale studieliv på Erhvervsøkonomi

Som studerende på Erhvervsøkonomi har du gode muligheder for at deltage i forskellige sociale og faglige foreninger: 

BSS Sport

Sportsforeningen på Aarhus BSS har kvindehold og mandehold i fodbold og håndbold på forskellige niveauer. Samtidig arrangerer foreningen blandt andet også sportsdag og julefest. 

Studenterlauget

Studenterlauget er en studenterforening på Aarhus BSS, der laver sociale og faglige arrangementer for studerende. Foreningen står blandt andet for fredagsbar, den årlige skitur og introugen for nye studerende. 

Klubben

Som studerende på Aarhus BSS kan du komme i Klubben, der er studenterbaren på Fuglsangs allé. I hverdagene er der intim stemning med læsning, kaffe og diskussioner, og om fredagen bliver der spillet op til fest. 

FACCA

Når du har læst to år på dit studium kan du blive en del af FACCA. Det står for Finance and Consulting Club Aarhus, og det er en studenterforening, som formidler kontakt mellem studerende og erhvervslivet. 

Læs i udlandet

Som studerende på Erhvervsøkonomi er det oplagt at tage et semester i udlandet. Et ophold i udlandet giver dig mulighed for at forbedre dine sproglige evner og få indsigt i vilkårene for virksomheder i landet. Samtidig forbedrer du dine evner til at samarbejde på tværs af kulturer.

Følg studielivet på Aarhus Universitet

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på. 

 

 

 

Karriere

For dansk ingeniør, hvor vi bruger data fra en tilsvarende diplom udd:

Arbejdsopgaver som kandidatuddannet

Diagrammet viser arbejdsopgaver og arbejdsmarked for kandidatuddannede fra en tilsvarende uddannelse baseret på AU’s beskæftigelsesundersøgelse 2013/14.

Som erhvervsøkonom er du i stand til at overskue virksomhedens forskellige interesser. I løbet af uddannelsen lærer du at identificere virksomhedens største problemer og at løse dem. Derfor arbejder flere erhvervsøkonomer som analysemedarbejdere, hvor de blandt andet hjælper til med at afklare, hvordan virksomheden klarer sig. Du kan også komme til at arbejde som administrativ medarbejder eller projektleder i eksempelvis en industriel virksomhed, eller du kan varetage salg og marketing. 

Kandidat

Mange bachelorer i Erhvervsøkonomi vælger at også at tage en kandidatuddannelse. Du kan blandt andet vælge:

  • Kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi, hvor du kan specialisere dig i en række forskellige temaer indenfor erhvervsøkonomien.
  • Kandidatuddannelsen i Revision, der giver dig de juridiske og økonomiske værktøjer til at kunne arbejde som revisor. Uddannelsen giver adgang til den praktiske eksamen som statsautoriseret revisor, hvis du har haft 3 års ansættelse hos en statsautoriseret revisor.
  • Kandidatuddannelsen i IT, Kommunikation og Organisation, hvor du blandt andet lærer at indføre nye IT-værktøjer, mens du tager hensyn til kommunikative problematikker og virksomhedens organisation.

Top-up – HA – Supplering for erhvervsakademiuddannelser (Campus Aarhus)

Aarhus Universitet tilbyder suppleringsmuligheder for financial controller, markedsførings- og finansøkonomer fra erhvervsakademierne

På suppleringsordningerne kan du blive optaget på Erhvervsøkonomi, HA, hvis du enten er uddannet financial controller, markedsførings- eller finansøkonom. Andre lignende uddannelser giver ikke adgang til suppleringsordningerne. Du får en standardmerit på i alt 90 ECTS og ved at tage yderligere 90 ECTS, opnår du bachelorgraden, som også giver adgang til cand.merc.-uddannelserne.

Undervisningsforløb 

Suppleringsordningerne har opstart to gange om året. Det ene forløb varer 1½ år, og det andet varer 2 år.

Normalordningen varer 1½ år, hvad der nogenlunde svarer til en normalstuderendes arbejdsindsats og har kun opstart i januar måned.

På det rolige forløb er studiebelastningen lavere end en normal fuldtidsbelastning. Dette forløb varer 2 år og har kun opstart i september måned.

I oversigten kan du se de enkelte studieforløb.

Hvis dit mål er videreuddannelse på cand.merc., er valget mellem det 1½-årige og det 2-årige forløb ikke så afgørende, idet de begge vil give samme starttidspunkt på cand.merc., som kun starter én gang om året, nemlig pr. 1. september.

Uddannelsen er SU-beret­ti­get, uanset hvilket uddannelsesforløb du vælger, men du vil få fratrukket den SU-tid, du har brugt på din tidligere uddannelse.

Specifikke adgangskrav

Der er adgangsbegrænsning på uddannelserne. Optagelse vil ske efter faldende gennemsnit, og er baseret på et vægtet gennemsnit fra din erhvervsakademiuddannelse.

Bemærk, at der krav om, at du har haft følgende valgfag på din erhvervsakademiuddannelse:

Erhvervsakademiuddannelse Valgfag
Markedsføringsøkonom

Statistik

Driftsøkonomi

Finansøkonom

Videregående statistik 

Statistik*

Financial controller Videregående statistik

*Bemærk: Hvis du er startet på finansøkonomuddannelsen før 2014, er det ikke et krav, at du har haft statistik som valgfag.

Matematik 
Vi kontrollerer ikke dine matematikkundskaber. Men undervisningen forudsætter, at du har et B-niveau i matematik, og du har desuden mulighed for at følge forelæsningerne på det matematikkursus, som ligger på 1. semester af HA.

Ansøgning og optagelse

Du ansøger via det digitale ansøgningssystem. Du skal vedhæfte eksamensbeviser og karakterudskrifter.

Du kan få hjælp til ansøgningen i følgende vejledning: 

 

 Ansøgningsfrister:

Forløb Ansøgningsfrist Starttidspunkt  DokumentationsfristSvar på ansøgning
1½ år 1. november Januar27. januar20. december
2 år 1. juli September1. juliMedio juli