Fra nysgerrighed til videnskab: Selmas rejse på Molekylær medicin

Med en tillært stedsans og et elegant ubesvær bevæger hun sig gennem spindelvævet af stier i Uniparken til forelæsning, gruppearbejde og laboratoriearbejde En dedikeret studerende på Molekylær medicin. Hun hedder Selma Thestrup Preisel, og med sit studievalg er hun havnet i smørhullet mellem kemi og biologi - en cocktail lige efter hendes smag. Hun er nemlig nysgerrig på kroppen. Når den er rask, og når den er syg. Helt nede på et molekylært niveau.

Valget af studie

Selmas rejse på Aarhus Universitet begyndte bag skærmen hjemme i København i slutningen af 3.g. Hun vidste, at en naturvidenskabelig uddannelse i Aarhus skulle blive hendes fremtid. Men hvilken? Her sendte uddannelsesguiden hende i den rigtige retning. “Jeg vidste, at jeg ville flytte til Aarhus, så jeg kunne sortere andre studiebyer fra og derefter gennemgå alle Aarhus Universitets uddannelser.”

Selmas hjerte banker for naturvidenskaben, og det gjorde det også i gymnasiet, hvor hun gik på en bioteknologisk linje. “Med Molekylær medicin kunne jeg få spændet mellem sundhedsvidenskab og naturvidenskab med fokus på menneskekroppen. Det var også den uddannelse, der lød mest spændende sammenlignet med Biologi og Kemi,” fortæller Selma og uddyber med et smil: ”… for jeg synes ikke, planter er superspændende.”

Overgangen fra gymnasiet til universitetet skræmte ikke Selma, for da hun kom i gang, viste det sig at være nogle supersøde folk, der tog imod hende. Studiementorer og tutorforeningen stod alle klar til at sætte hende og de andre nye studiekammerater ind i rammerne.  “Der var en enorm god hjælp til at komme i gang, så man følte sig ikke helt så tabt.” mindes Selma.

Et solidarisk studiemiljø

Selvom der er en bred vifte af personligheder og fritidsinteresser på studiet, deler de alle en passion for Molekylær medicin. Der er ingen dumme spørgsmål, og de deler deres viden i stedet for at holde den skjult. Den gode støtte og stemning er en af grundene til, at Selma føler sig tilpas på studiet. De studerende ser ikke hinanden som konkurrenter, men som et hold, der støtter hinanden for at opnå individuel succes.

“Alle ved, at man er her, fordi den viden, man får, skal bruges i fremtiden. Derfor er folk også mere interesserede i at lære det.”

Kom med Line en dag på studiet på Kemi

På sit 6. semester, med blikket rettet mod sin kommende kandidat, navigerer Selma med sikkerhed gennem Universitetsparkens mange stier til forelæsninger, teoretiske øvelser og laboratoriearbejde.

"Selvom vi alle er en del af det større fællesskab, tilbringer jeg mest tid i min studiegruppe. Det er her, vi dykker ned i pensum og forbereder os sammen," fortæller hun.

Især værdsætter Selma den uvurderlige hjælp, når pensum udfordrer hende. "Det sker, at jeg støder på elementer og teori, jeg ikke fanger første gang. Men her er der altid nogen klar til at gennemgå det igen. Og igen. Instruktørerne er også utroligt støttende," forklarer Selma.

Balancen mellem studieliv og fritid

Studiet betyder meget for Selma, men hun prioriterer også at lukke skærmen og lægge bøgerne til side, når tid er. “Jeg har ofte dage fra 8-16 og har fri derefter til at gøre, hvad jeg har lyst. Jeg prioriterer også at holde fri i weekenden, “ siger Selma og fortæller, at langt de fleste af hendes studiekammerater har lignende regler, så de husker at give sig selv fri.

Den prioriterede fritid bruges på familie- og vennebesøg, gåture og et studiejob, hvor hun underviser en 9. klasse i matematik.

Måske kan Selmas budskab til nye studerende anes i denne prioriterede fritid. ”Vær ikke for hård ved dig selv. Det kan måske lyde som en kliché, men det giver mening, når studiet begynder. Balancen mellem studie og hverdagslivet finder man ikke lige med det samme - det kan være en proces, der tager lidt tid,” fortæller Selma.

“Jeg kender få, der når at læse hele pensum, og studiet er hårdt i perioder. Så prøv at huske, at alt ikke behøver at være perfekt, og lad være med at sammenligne dig for meget med andre,” afslutter hun med et smil.

Læs også om Ida fra Biologi, som sælger myrer på abonnement til landbruget