AU Viborg – Danmarks grønne campus med plads til både dig og dine interesser

På AU Viborg opbygger vi et studiemiljø, hvor du er tæt på alt det, dit studie handler om. Her er forsøgsmarker, stalde og kort vej til laboratoriet, hvor du kan få testet dine hypoteser. Kort sagt er der masser af muligheder for at dyrke både dit fag og dine interesser.

Som studerende på AU Viborg lander du midt i et internationalt anerkendt forskningscenter, hvor forskerne arbejder på højtryk for at accelerere den grønne omstilling. Lige her – mellem forsøgsmarker, laboratorier, stalde og klimakamre – opbygger vi et unikt studiemiljø, der skal give dig de bedste forudsætninger for et godt studieliv.

”Fordi AU Viborg er en ny uddannelsescampus, er vi særligt opmærksomme på, at vi får skabt et stærkt studiemiljø, der på bedste måde understøtter vores nye studerendes trivsel og læring. Selve stedet giver os nogle helt unikke muligheder, og dem har vi tænkt os at udnytte,” siger Finn Borchsenius, der er prodekan for uddannelse på Faculty of Technical Sciences på Aarhus Universitet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Et stærkt studiemiljø skaber vi sammen

Både udendørs sportsfaciliteter, bålpladser, grønne områder og naturstier, hvor man kan løbe, cykle eller ride, er på tegnebrættet for det næsten seks kvadratkilometer store område, der udgør AU Viborg. Der bliver også plads til både fredagsbar og studenterforeninger, til laboratorier, hvor du kan træne dine færdigheder, og til rum, hvor du kan arbejde på projekter sammen med dine studiekammerater. På AU Viborg er der nemlig plads til både faglig fordybelse og hygge med vennerne:

”Fordi de første studerende møder ind på en ny uddannelsescampus i fortsat udvikling, er der masser af muligheder for at være med til at præge stedet og studiemiljøet. Samtidig kommer de nye studerende langt fra til at stå alene. Både underviserne, studievejledningen og medarbejderne på AU Viborg står klar til at byde de studerende velkomne og få dem godt i gang,” siger Finn Borchsenius og fortsætter:

”Samtidig arbejder vi tæt sammen med Viborg Kommune, der står klar med boliger og en vifte af spændende kultur- og fritidstilbud til vores kommende studerende.”

Artiklen fortsætter under billedet

En campus der kan rumme hele din dag

I forhold til transport arbejder AU sammen med Viborg Kommune på at sikre fleksible løsninger, så du kommer godt til og fra campus. Men du kan også finde alle de faciliteter på campus, som du har brug for i løbet af din dag. Du vil kunne købe mad i kantinen eller varme din medbragte mad i kaffekøkkenerne. Du kan hænge ud med vennerne i loungeområderne, vende pensum med læsegruppen i et af grupperummene, eller selv fordybe dig i stoffet på en af de mange læsepladser. Samtidig er du hele tiden tæt på både undervisningslokaler, laboratorier, auditorier og ikke mindst dine undervisere.

”Vi er stadig i fuld gang med at udvikle den nye campus, og vi kan endnu ikke love, hvordan det helt konkret kommer til at se ud. Men udviklingen af det nye studiemiljø på AU Viborg er et projekt, hvor vi sætter alle sejl til, så de nye studerende får nogle rammer, der vil fungere som et godt og anderledes alternativ til det studiemiljø, man får på et større og mere etableret uddannelsescampus," siger Finn Borchsenius.