Tre nye uddannelser tæt på det, det handler om

Med tre nye uddannelser på AU Viborg har vi på Aarhus Universitet haft en unik mulighed for at tænke uddannelse og studiemiljø på nye måder. Det betyder, at din nye uddannelse bliver både praksisnær, problemorienteret og helt tæt på fremtidens løsninger på nutidens udfordringer.

Som studerende på AU Viborg kommer du til at beskæftige dig med nogle af tidens største udfordringer. Klima, biodiversitet, bæredygtighed og dyrevelfærd bliver nøgleord i din uddannelse, men på AU Viborg bliver de ikke kun ord, du læser om i en bog. Fra dag ét kommer du nemlig tæt på det, din uddannelse handler om: Dyrene, planterne og det grønne erhverv, der efterspørger nye løsninger på samfundets store problemer.

Undervisning tæt på praksis

På AU Viborg lærer du at sætte din viden i spil. Din undervisning er bygget op omkring eksempler fra virkelighedens verden, ligesom du lærer at arbejde problem- og projektorienteret med stoffet, så det hele tiden står tydeligt for dig, hvordan du med din viden kan være med til at skabe nye løsninger. Du kommer også til at møde og arbejde med virksomheder, interesseorganisationer og myndigheder, så du allerede i løbet af studiet kommer tæt på det arbejdsliv, du skal ud at være en del af efter studiet.

Artiklen fortsætter under billedet.

For at du hele tiden kan se, hvordan den viden, du får på studiet, er relevant, har vi tilrettelagt undervisningen på AU Viborg efter den model, vi kalder integreret curriculum. Det betyder, at grundfag som fx kemi, statistik og matematik løbende kobles til det, der samtidigt er i fokus på uddannelsen gennem eksempler og cases fra planternes eller dyrenes verden. Du lærer f.eks. om matematik og statistik, når du har brug for at sammenligne klimaaftryk og emissioner fra forskellige typer af fødevarer for at identificere, hvor i værdikæden de vigtigste emissioner sker. Du anvender dine egne målte data og bliver præsenteret for store datasæt fra forskningens verden samtidigt med, at du lærer, hvordan du statistisk kan analysere, visualisere og fortolke dem.

Tæt på forskningen og unikke faciliteter

Som studerende på AU Viborg lander du midt i et veletableret og internationalt anerkendt forskningsmiljø. Det betyder, at du møder forskere i din undervisning, men også i stalden, i laboratoriet, ved biogasanlægget, på marken eller andre steder på det 590 ha store eksperimentarium, som er AU Viborg. Det betyder også, at du har mulighed for selv at bidrage til forskningen og blive helt skarp på, hvordan man skaber ny viden, der kan bruges ude i verden.

Artiklen fortsætter under billedet

På AU Viborg er studiemiljøet bygget op, så du hele tiden har let adgang til både undervisningen, til læse- og grupperum og til både dagligstuemiljøer og uderum, hvor du kan koble af i løbet af dagen – alene og sammen med dine studiekammerater. Dermed vil vi skabe de bedste betingelser for, at du kan forfølge dine faglige interesser og udfolde dig socialt i ét og samme hus.