Tilvalg
Fakta om uddannelsen Undervisningssprog: Engelsk og Dansk | Studiested: Aarhus | Studiestart: August / september |
Strategisk kommunikation i organisationer er en tilvalgsuddannelse til dig, der gerne vil beskæftige sig med de mange kommunikationsopgaver- og aktiviteter, som organisationer i bred forstand, dvs. private såvel som offentlige, store såvel som små, benytter sig af for at klare sig godt i en kompleks verden.
Tilvalget er derfor til dig, der gerne vil arbejde med planlægning, implementering og evaluering af kommunikationsstrategier og -indsatser i forskellige, komplekse organisatoriske situationer og kontekster, især rettet mod forbrugerne, medarbejderne og den brede offentlighed som målgruppe.
Tilvalget har som mål at uddanne reflekterede kommunikationspraktikere, der er bevidste om samspillet mellem teori og praksis. Udgangspunktet er et solidt teoretisk fundament, der trækker på centrale forståelser, begreber og modeller fra en række kommunikationsdiscipliner. Dette fundament både bidrager til og baserer sig på praksis. Derfor sættes forståelser, begreber og modeller løbende i spil gennem diskussioner og planlægning af arbejdet med konkrete organisationers kommunikationsstrategier og -indsatser.
Tilvalget består af fire kurser, der supplerer hinanden og behandler en række centrale spørgsmål såsom:
Bachelortilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer kræver, at du læser centralfag i International virksomhedskommunikation i engelsk, fransk, spansk eller tysk.
Tilvalget er opdelt i en A- og en B-linje.
Niveaukrav
Ingen.
Adgangsbegrænsning
Ingen adgangsbegrænsning
Ikke-mulige fagkombinationer
Tilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer kræver, at du har centralfag i International virksomhedskommunikation i engelsk, fransk, spansk eller tysk.
Læser du ikke et af disse centralfag, kan du ikke søge om optagelse på tilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer.
I studieordningen kan du læse om tilvalgets opbygning og indhold, samt hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.
Undervisningen på tilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer foregår som en kombination af forelæsninger og holdundervisning. Du bidrager også selv aktivt til undervisningen i form af eksempelvis mundtlige oplæg, fremlæggelser og diskussioner.
Som studerende på tilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer har du også mulighed for at deltage i en række faglige og sociale arrangementer i din fritid, såsom:
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Med tilvalget i Strategisk kommunikation i organisationer bygger du naturligt videre på kompetencerne fra dit centrale fag i international virksomhedskommunikation. Du opnår en specialisering, der styrker dine karrieremuligheder i organisationer, der arbejder målrettet med kommunikation i en national eller international kontekst.
Tilvalgsuddannelsen vil også være et solidt springbræt, hvis du vælger at fortsætte dine studier på en kandidatuddannelse i Erhvervssprog og international virksomhedskommunikation i enten Tysk, Fransk, Spansk eller Engelsk.
Tilvalgsuddannelsen i Strategisk kommunikation i organisationer ruster dig til en karriere i private virksomheder, offentlige institutioner samt sociale, økonomiske og kulturelle interesseorganisationer, som alle har behov for strategisk kommunikation. Den moderne ”kommunikerende organisation” benytter sig af en mangfoldighed af indsatser, der favner alt fra sociale, politiske og produktrettede kampagner til branding og event management, til blogging og online content marketing. Stillinger inden for kommunikation findes på flere niveauer i mange organisationer, og du vil typisk blive del af et team, der trækker på en række meget forskellige fagligheder.
Med tilvalget får du strategiske og praktiske kompetencer, så du sammen med kolleger og eksterne partnere kan identificere og reagere på jeres organisations behov og udfordringer. Med uddannelsen vil du kunne medvirke til at planlægge, implementere og evaluere en række forskellige kommunikationsinitiativer internt og eksternt i organisationen.