Bacheloruddannelse
Fakta om uddannelsen Adgangskvotient (Kvote 1) 2024 Aarhus: 7,8 (Standby: 6,1) Adgangskvotient (Kvote 1) 2024 Emdrup: Alle optaget Undervisningssprog | Studiested: Aarhus eller København | Studiestart: Uge 35 Optagelsesområdenummer: Aarhus: 22510 | København: 22520 |
Kvote 1 karakterkrav på 6,0
Du skal have mindst 6,0 i eksamensgennemsnit, for at blive optaget i kvote 1. Opfylder du ikke karakterkravet på mindst 6,0, kan du søge optagelse i kvote 2 senest den 15. marts kl. 12.
Som uddannelsesvidenskaber bidrager du til at udvikle uddannelser og livslang læring i samfundet. Uddannelsesvidenskab beskæftiger sig med teorier og metoder med afsæt i aktuel uddannelsesforskning og forskellige perspektiver på uddannelse.
På Uddannelsesvidenskab møder du engagerede undervisere og medstuderende. Du går til forelæsninger, seminarer og holdundervisning, hvor du arbejder med praktiske øvelser, holder oplæg og laver projekter med din studiegruppe. Du studerer hvordan f.eks. politik, økonomi, psykologi, digitalisering, bæredygtighed og diversitet er afgørende for at forstå og forandre tendenser i uddannelser og læring.
Uddannelsesvidenskab giver dig det store overblik over uddannelsesområdet. Du får indblik i, hvilken rolle læring, uddannelse og pædagogik spiller i (og udenfor) skoler, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske organisationer, samt hvordan disse områder hænger sammen i en moderne samtid.
Med bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab kan du læse videre på en række kandidatuddannelser, så som kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab, som kan give dig jobmuligheder inden for områder som kompetenceudvikling, projektledelse, styring, analyse og formidling, vejledning og administration. Du kan både arbejde i den offentlige og private sektor, herunder i ministerier, styrelser, kommuner, uddannelsesinstitutioner, non-profit organisationer og private virksomheder.
Vi glæder os til at se dig til u-days 2025 den 20., 21. og 22. februar. Til u-days kan du både møde os på campus på Aarhus Universitet og online. Forbered dig inden og få mest ud af dagene - eller gå direkte til programmet for uddannelsen.
Alle ansøgere, både i kvote 1 og kvote 2, skal opfylde følgende adgangskrav til Uddannelsesvidenskab:
Adgangsgivende eksamen
Du skal have bestået en adgangsgivende eksamen.
Specifikke adgangskrav
Du skal have bestået følgende specifikke adgangskrav:
Hvis du mangler et eller flere fagniveauer, har du mulighed for at supplere.
Karakterkrav på mindst 6,0 i kvote 1
Du skal have mindst 6,0 i gennemsnit i din adgangsgivende eksamen, når du søger i kvote 1.
Hvis du ikke opfylder karakterkravet i kvote 1, skal du søge optagelse i kvote 2 senest 15. marts kl. 12. Ellers har du ikke mulighed for at blive optaget.
Når du søger i kvote 1, skal du opfylde de ovenstående adgangskrav.
Når du søger i kvote 2, skal du opfylde de ovenstående adgangskrav på nær karakterkravet på mindst 6,0. I kvote 2 vurderer vi din ansøgning ud fra to kriterier:
1. Dit gennemsnit af følgende særligt relevante kvote 2 fag:
2. Dine relevante kvalifikationer
Hvis du kan dokumentere, at du har relevante kvalifikationer, kan det indgå i den samlede vurdering af din kvote 2 ansøgning.
Eksempler: Højskoleophold med fokus på pædagogik, læring og uddannelse, erhvervserfaring som fx lærervikar, videregående uddannelse indenfor læring eller humaniora.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dine kvalifikationer er relevante, anbefaler vi altid, at du indsender dokumentation for dem.
Du kan læse mere om kvote 2 og om, hvordan du dokumenterer dine relevante kvalifikationer her.
Fagene på bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab bevæger sig alle inden for samfundsvidenskab og humaniora. Fagene tager afsæt i aktuel uddannelsesforskning og er bygget op omkring elementer fra sociologi, antropologi, filosofi, psykologi og pædagogik. Tværfagligheden er derfor et gennemgående element i de fag, du møder på studiet.
I studieordningen for bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab kan du finde yderligere information om de enkelte fag, studiets opbygning, og hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.
Uddannelsen er godkendt med dansk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen. Aarhus Universitet har et internationalt forskningsmiljø og tiltrækker dygtige forskere fra hele verden, så du skal være opmærksom på, at dele af undervisningen kan være på engelsk, og at der desuden ofte vil forekomme undervisningsmateriale på engelsk.
Kig i kursuskataloget for at se undervisningssproget for de enkelte kurser.
Studiediagrammet beskriver hele forløbet på bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab. Du kan klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.
Når du studerer Uddannelsesvidenskab i Aarhus, træder du ind i det pulserende studieliv i universitetsbyen. Med base i Nobelparken får du adgang til moderne studiefaciliteter som indbyder til fordybelse. Du bliver også en del af et stort studiemiljø, som går på tværs af mange fagområder.
På Uddannelsesvidenskab vil du blive præsenteret for en række forskellige typer af undervisning (forelæsninger, seminarer, holdundervisning, praktiske øvelser, studenteroplæg mv.). Her kommer du tæt på forskerne, underviserne og dine medstuderende på mindre hold. Du får mulighed for at arbejde sammen i forskellige faglige fællesskaber på tværs af årgangen, hvilket fremmer og styrker din mulighed for aktiv deltagelse og kritisk stillingtagen. Dette giver de bedste forudsætninger for at skabe en solid faglig profil og identitet som uddannelsesvidenskaber.
Fra første semester bliver du tildelt en studiegruppe, hvor du kan forberede dig og sparre med dine medstuderende. Bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab er et fuldtidsstudie. Nedenfor kan du se, hvordan en arbejdsuge på Uddannelsesvidenskab kan se ud på 1. semester.
Mandag
8-10: Forberedelse
11-14: Forelæsning "Indføring i det uddannelsesvidenskabelige felt"
Tirsdag
8-11: Studiegruppe/Forberedelse
12-15: Forelæsning "Pædagogikkens ideer- og uddannelseshistorie"
Onsdag
9-11: Holdundervisning i "Indføring i det uddannelsesvidenskabelige felt"
12-16: Studiegruppe
Torsdag
9-12: Holdundervisning i "Pædagogikkens ideer- og uddannelseshistorie"
12-15: Forberedelse
Fredag
Studiegruppe/Forberedelse
Seminardag ca. hver anden uge
Som studerende på Uddannelsesvidenskab bliver du en del af et stort og alsidigt studiemiljø med mange aktiviteter på tværs af forskellige uddannelser. Studielivet stopper ikke nødvendigvis, når du holder fri og der er forskellige muligheder for at engagere dig uden for studiet. Nedenfor har vi samlet et par eksempler:
I løbet af din bacheloruddannelse på Uddannelsesvidenskab får du mulighed for at tage et semester i udlandet. Aarhus Universitet har udvekslingsaftaler med universiteter i hele verden, og som uddannelsesvidenskabsstuderende kan du både forbedre dine sproglige færdigheder og få nye perspektiver på pædagogik og samfund gennem internationale oplevelser.
Din studiestart finder sted i uge 35 med en introduktionsuge, der er designet til at sikre en god start på studiet. Ugen byder på både fagligt og socialt indhold, så du kan føle dig godt klædt på til dit første semester.
Hold øje med din e-Boks i midten af august for vigtige oplysninger om studiestarten.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Når du studerer Uddannelsesvidenskab i Emdrup, træder du ind i en grøn oase kun 15 minutter fra København H. De smukke gamle bygninger rummer moderne studiefaciliteter som indbyder til fordybelse.
På Uddannelsesvidenskab vil du blive præsenteret for en række forskellige typer af undervisning (forelæsninger, seminarer, holdundervisning, praktiske øvelser, studenteroplæg mv.). Her kommer du tæt på forskerne, underviserne og dine medstuderende på mindre hold. Underviserne kender dit navn, hvilket fremmer og styrker din mulighed for aktiv deltagelse og kritisk stillingtagen, så du får de bedste forudsætninger for at skabe en solid faglig profil og identitet som uddannelsesvidenskaber.
Fra første semester bliver du tildelt en studiegruppe, hvor du kan forberede dig og sparre med dine medstuderende. Bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab er et fuldtidsstudie. Nedenfor kan du se, hvordan en arbejdsuge på Uddannelsesvidenskab kan se ud på 1. semester.
Mandag
8-10: Forberedelse
11-14: Forelæsning "Indføring i det uddannelsesvidenskabelige felt"
Tirsdag
8-11: Studiegruppe/Forberedelse
12-15: Forelæsning "Pædagogikkens ideer- og uddannelseshistorie"
Onsdag
9-11: Holdundervisning i "Indføring i det uddannelsesvidenskabelige felt"
12-16: Studiegruppe
Torsdag
9-12: Holdundervisning i "Pædagogikkens ideer- og uddannelseshistorie"
12-15: Forberedelse
Fredag
Studiegruppe/Forberedelse
Seminardag ca. hver anden uge
Som studerende på Uddannelsesvidenskab bliver du en del af et lille og alsidigt studiemiljø, hvor der er plads til, at du kan være dig selv samtidig med, at du bliver en del af et studiefællesskab med studerende fra forskellige uddannelser. Studielivet stopper ikke nødvendigvis, når du holder fri og der er forskellige muligheder for at engagere dig uden for studiet. Nedenfor har vi samlet et par eksempler:
I løbet af din bacheloruddannelse på Uddannelsesvidenskab får du mulighed for at tage et semester i udlandet. Aarhus Universitet har udvekslingsaftaler med universiteter i hele verden, og som uddannelsesvidenskabsstuderende kan du både forbedre dine sproglige færdigheder og få nye perspektiver på pædagogik og samfund gennem internationale oplevelser.
Din studiestart finder sted i uge 35 med en introduktionsuge, der er designet til at sikre en god start på studiet. Ugen byder på både fagligt og socialt indhold, så du kan føle dig godt klædt på til dit første semester.
Hold øje med din e-Boks i midten af august for vigtige oplysninger om studiestarten.
Se livet på campus gennem øjnene på nuværende studerende – følg med på sociale medier, hvor #aukbh viser alt fra undervisning og sociale arrangementer til hverdagens små øjeblikke.
@aukbh_studieliv
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Joachim Sloth Larsen, Specialkonsulent hos Grønlands selvstyre, Departement for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke
Noget af det, der overraskede Joachim mest i forbindelse med overgangen til arbejdsmarkedet i Grønland, var, at 08.00-16.00 tilgangen til arbejdet var meget stærk. Joachim har haft en del ansættelser, som ikke nødvendigvis var 08.00-16.00, inden han besluttede at drage mod Grønland. Han har blandt andet haft projektansættelser inden for kulturområdet og i en mindre virksomhed, som arbejdede med it-didaktisk læring i folkeskolen. Inden Joachim besluttede at tage til Grønland, havde han en fuldtidsansættelse som AC-fuldmægtig i studieservice på Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik.
Nu arbejder Joachim som specialkonsulent i Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke. Joachims uddannelse har haft stor betydning for alle de stillinger, han har haft, da Uddannelsesvidenskab har givet ham stor viden om uddannelse som fagområde. Det er dog ikke de eneste kompetencer, Joachim bruger fra sit studie. Han beskriver Grønland som et land med ”mange drømme og stort gåpåmod”, hvilket har haft betydning for Joachims arbejdsopgaver: ”Man bliver hurtig til en generalist, som skal løse problemstillinger i mange forskellige retninger”. Derfor bruger Joachim ofte den akademiske analyse i sit arbejde samt det at kunne forholde sig til meget viden på samme tid.
Ann-Katrine Schepler, Learning & Implementation Consultant hos Learningbank
Jeg havde første gang kontakt til Learningbank på et kundemøde i en anden virksomhed, hvor jeg var i praktik under studiet. Efter dette møde fulgte jeg Learningbank på LinkedIn, og skrev til min kontaktperson hos Learningbank 3 måneder inden min dimission. Herefter blev jeg kaldt til to samtaler henover et par måneder og blev efterfølgende tilbudt en virksomhedspraktikstilling. Virksomhedspraktikken varerede i 8 uger og blev forlænget til et løntilskudsjob. Efter 1,5 måned i løntilskuddet blev jeg tilbudt en fuldtidsstilling, som jeg, efter 3 måneders løntilskud, startede i.
Den største overraskelse er helt klart, hvor mange virksomheder - og dermed mulige - arbejdspladser, der faktisk findes. Det kræver blot, at man vil gøre sit forarbejde, og at man tør tage uopfordret kontakt. Derudover var jeg forberedt på, at jeg ikke nødvendigvis ville kunne se en direkte forbindelse mellem det, jeg læste på studiet, og arbejdet i praksis - men jeg er blevet meget positivt overrasket over hvor meget, jeg faktisk kan bruge fra mit studie. Både teoretisk - men mest af alt metodisk.
Cathrine Curting, HR- og uddannelseskonsulent hos Kongsvang
Gennem sit specialearbejde med fagforeningen Djøf fik cand.soc. i Uddannelsesvidenskab Cathrine Curting ikke bare erfaring med arbejdsmarkedet, hun fik også modet til at fortælle sin kommende arbejdsgiver, hvorfor det lige præcis var hende, de skulle ansætte.
Gennem hele studietiden har det været vigtigt for Cathrine Curting ikke kun at beskæftige sig med uddannelsesvidenskab på et teoretisk plan. Hun ønskede også at gøre teorien relevant og vedkommende gennem praksis:
”På den måde så var det noget, jeg kunne huske og som jeg kunne bruge til noget efter studiet, det var ikke bare teori, der røg ind gennem det ene øre og ud gennem det andet.”
Derfor var det også naturligt for Cathrine at skrive sit speciale i samarbejde med en virksomhed.
Gennem sin vejleder fik Cathrine kontakt til fagforeningen Djøf. Hun fik mulighed for at samarbejde med fagforeningens kursus- og uddannelsesafdeling, hvor hun undersøgte de forandringsprocesser, virksomheden var i gang med.
”Først og fremmest var det en kæmpe motivationsfaktor, fordi der var nogen ud over mig selv, som jeg gerne ville levere et godt resultat til, og det var en ret stor drivkraft”.
Udover motivationen til at skrive specialet, gav samarbejdet Cathrine mulighed for opleve sin faglighed som uddannelsesvidenskaber i praksis.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for kandidatuddannede i en tilsvarende uddannelse 1-2 år efter færdiggørelsen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
På bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab lærer du at arbejde og tænke tværfagligt. Du får en bred forståelse for hele uddannelsesfeltet og kan analysere hvilken rolle læring, uddannelse og pædagogik spiller i skoler, virksomheder og politiske institutioner.
Du vil kunne blive ansat i stillinger som eksempelvis fuldmægtig, konsulent eller koordinator.
Du kan danne dig et overblik over mulige jobs og ansættelsessteder med kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab i Karrierekatalog Arts.
Bacheloruddannelsen giver dig mulighed for at læse videre på kandidatuddannelser indenfor psykologi, pædagogik, HR, ledelse og forvaltning, så som:
Du kan læse om en række karrierevejledningstilbud og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder med din uddannelse hos Arts Karriere.