Aarhus Universitets segl

IT-PRODUKTUDVIKLING

Bacheloruddannelse

Fakta om uddannelsen
Adgangskvotient (Kvote 1) 2023: Alle optaget  
Undervisningssprog | Studiested: Aarhus  |  Studiestart: August / september
Optagelsesområdenummer: 22170

Introduktion

Hvis du brænder for at skabe fremtidens digitale løsninger og er fascineret af, hvordan teknologi og design smelter sammen for at gøre en forskel i menneskers liv, så er IT-Produktudvikling lige noget for dig.

Hvad er IT-Produktudvikling?

IT-Produktudvikling handler om at designe, programmere og konstruere IT-produkter, som ikke blot løser problemer, men også skaber nye muligheder for både mennesker, virksomheder og fællesskaber.

På uddannelsen lærer du om softwareudvikling, produkt- og interaktionsdesign, prototyping, Augmented Reality, algoritmer, computerarkitektur og meget mere. Erfaring med programmering er ikke et krav, da du lærer det helt fra bunden. Du kommer også til at udføre brugerundersøgelser, da disse danner grundlaget for vores nye, innovative digitale og fysiske produkter. Du vil opleve, hvordan kreativitet og logik går hånd i hånd, når du omsætter dine idéer til fysiske prototyper. Du kan blandt andet være med til at skabe løsninger til smart home-teknologi, sundhedsteknologi, interaktive møbler, værktøjer til online samarbejde eller digitale installationer til oplevelses- og underholdningsindustrien.

Herunder kan du læse mere om studiets opbygning, dine fremtidsmuligheder og studielivet på IT-Produktudvikling.

Lab-rundvisning Kom med på en rundvisning i vores lækre laboratoriefaciliteter til både studerende og forskere. I videoen kan du også høre mere om den spændende forskning som foregår i laboratorierne.
Læs IT-Produktudvikling på AU På IT-Produktudvikling skal du både regne, tegne, programmere og designe smarte produkter og IT-systemer.

U-days 2024 - åbent hus i februar

Vi afholdte u-days på AU den 22., 23. og 24. februar 2024 - måske du gik glip af det eller har lyst til at genbesøge dele af oplevelsen?

Her kan du se vores online live session hvor studenterstudievejledere fortæller om uddannelsen og svarer på spørgsmål. Derudover kan du få en virtuel rundvisning på campus. Find mere indhold fra u-days 2023 på bachelor.au.dk/udays

Hør vores studenterstudievejleder fortælle om uddannelsen

Tag en virtuel rundtur

Adgangskrav

Alle ansøgere, både i kvote 1 og kvote 2, skal opfylde følgende adgangskrav til IT-Produktudvikling:

Adgangsgivende eksamen
Du skal have bestået en adgangsgivende eksamen.

Specifikke adgangskrav
Du skal have bestået følgende specifikke adgangskrav:

  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Matematik A

Hvis du mangler et eller flere fagniveauer, har du mulighed for at supplere.

Karakterkrav på mindst 6,0 i kvote 1
Du skal have mindst 6,0 i gennemsnit i din adgangsgivende eksamen og mindst 6,0 i Matematik A, når du søger i kvote 1.
Hvis du ikke opfylder karakterkravene i kvote 1, skal du søge optagelse i kvote 2 senest 15. marts kl. 12. Ellers har du ikke mulighed for at blive optaget.


Hvis du skal søge i kvote 1

Når du søger i kvote 1, skal du opfylde de ovenstående adgangskrav.

Du kan læse mere om kvote 1 her.


Hvis du skal søge i kvote 2

Når du søger i kvote 2, skal du opfylde de ovenstående adgangskrav på nær karakterkravene på mindst 6,0. I kvote 2 vurderer vi din ansøgning ud fra to kriterier:

1. Dit gennemsnit af følgende særligt relevante kvote 2 fag

  • Matematik A

2. Dit resultat fra uniTEST

uniTEST
Du skal deltage i uniTEST, ellers kan din ansøgning ikke blive vurderet i kvote 2.

Du kan læse mere om uniTEST her.

Du kan læse mere om, hvordan dit gennemsnit af de særlig relevante kvote 2 fag bliver udregnet her


Uddannelsens opbygning

Studieordning

I studieordningen for bacheloruddannelsen i IT-Produktudvikling kan du læse mere om de enkelte fag, hvordan studiet er opbygget og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende. Her kan du også læse om eksamensformer og eksamenskrav. 

Undervisningssprog

Uddannelsen er godkendt med dansk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen. Aarhus Universitet har et internationalt forskningsmiljø og tiltrækker dygtige forskere fra hele verden, så du skal være opmærksom på, at dele af undervisningen kan være på engelsk, og at der desuden ofte vil forekomme undervisningsmateriale på engelsk.

Kig i kursuskataloget for at se undervisningssproget for de enkelte kurser.

I studiediagrammet herunder for bacheloruddannelsen i IT-Produktudvikling kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser. Du kan også læse mere om kurserne på 1. år på cs.au.dk/bachelor.

Hverdagen på IT-Produktudvikling

Undervisningen på IT-Produktudvikling er en kombination af forelæsninger, øvelser og gruppearbejde.

En del af forelæsningerne holdes for store grupper af studerende i auditorier, mens øvelserne foregår på hold med cirka 25 studerende som får hjælp af en ældre studerende (instruktor). Til forelæsningerne gennemgår en underviser teorien, mens øvelserne bruges til uddybning af teorien og til at løse opgaver, som regel sammen med din studiegruppe. 

Ud over den traditionelle undervisning vil du også have en række store projektforløb, hvor du får mulighed for at fordybe dig i et længerevarende IT-udviklingsprojekt. Her kommer du omkring de mange faser i en udviklingsproces: konceptualisering, design, prototyping, test og evaluering. I løbet af uddannelsen har du også mulighed for at samarbejde med virksomheder omkring dine projekter.

I starten af studiet er der cirka 20 skemalagte undervisningstimer om ugen, og du skal regne med at bruge cirka lige så mange timer på forberedelse på egen hånd og i studiegruppen. Forberedelsen kan bl.a. ske i studiecaféen, hvor en instruktor er til rådighed med hjælp, hvis der er behov.

På uddannelsens første år bliver taget godt imod, bl.a. af en gruppe ældre studerende, der hjælper dig i gang med studielivet – både det faglige og det sociale.

Rundvisning på IT-Produktudvikling Besøg IT-Produktudvikling og hør mere om uddannelsen i denne virtuelle rundvisning.

Ugeskema

Et ugeskema for 1. semester kunne se sådan ud:

Mandag
10-12: Studiecafé
12-14: Calculus Alpha (teoretiske øvelser)
14-16: Introduktion til programmering (forelæsning)

Tirsdag
8-16: Grundlæggende it-produktdesign (studio-based learning)

Onsdag
8-10: Studiecafé
11-14: Calculus Alpha (øvelser)
14-16: Calculus Alpha (forelæsning)

Torsdag
9-12: Introduktion til programmering (teoretiske øvelser)
12-14: Introduktion til programmering (forelæsning)
14-16: Studiecafé

Fredag
10-12: Calculus Alpha (forelæsning)
12-14: Studiecafé

Studieliv

Selvom din uddannelse vil fylde meget, er der stadig plads til at møde nye mennesker og deltage i et væld af faglige og sociale begivenheder. Aarhus Universitet har samlet de fleste IT-uddannelser i IT-byen Katrinebjerg, som ligger tæt på Universitetsparken. Her er mere end 3.000 studerende samlet, og med mange aktive studenterforeninger er der masser af muligheder for at engagere dig i både sociale og faglige arrangementer under din studietid.

På Institut for Datalogi, hvor uddannelsen holder til, kan du i fredagsbaren møde dine studiekammerater men også undervisere. Studenterforening SOFA afholder året rundt en masse arrangementer for IT-Produktudviklingsstuderende, som er med til at skabe et stærkt sammenhold på tværs af hold og årgange.

Vores studerende er meget aktive og arrangerer hvert år fx hackathonet AUHack, K-lan og IT-Camp for piger. De gør det frivilligt, og der er altid plads til flere hænder eller gode ideer. Instituttet supplerer løbende med faglige og karriererettede arrangementer sammen med virksomhederne fra vores Business Club, der er meget interesserede I at komme i kontakt med alle de eftertragtede IT-studerende.

En dag på IT-Produktudvikling Se hvordan hverdagen ser ud for Maja, Sigurd og Thomas, som læser IT-Produktudvikling.

Studiebyen Aarhus

I Aarhus er tæt på hver 5. indbygger studerende - det er derfor en by med mange unge mennesker og tilbud, der er målrettet studerende.

Når du skal starte på studie i Aarhus, behøver du ikke bekymre dig om at stå uden tag over hovedet. Der er nemlig boliggaranti for de nye studerende, der vil flytte til byen. Garantien gælder for alle nyoptagne på en uddannelse i Aarhus med start i efterårssemesteret og betyder kort og godt, at du rykker frem i køen og får tilbudt en kollegie- eller ungdomsbolig inden eller kort tid efter studiestart.

Læs meget mere om alt det, Aarhus har at tilbyde - inkl. boliggaranti.  

Følg studielivet på Aarhus Universitet

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.

Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.

Følg også AU Naturvidenskab på Facebook og Instagram og få indblik i studielivet på AU's naturvidenskabelige uddannelser:

facebook.com/aunaturvidenskab

instagram.com/aunaturvidenskab

Du kan også følge med i hverdagen på Datalogi på instituttets egen Facebook og Instagram:

facebook.com/datalogi/

@AUDatalogi

Mød de studerende


STINE RAMSING, bachelorstuderende på IT-Produktudvikling

Da jeg skulle vælge studie, ville jeg gerne finde noget hvor jeg kunne kombinere min interesse for naturvidenskab med min store interesse for design og for at være kreativ. Efter nogen søgen fandt jeg IT-Produktudvikling, hvor jeg kunne kombinere det tekniske, den naturvidenskabelige tilgang og det kreative. Jeg ville også gerne læse på et studie med en god blanding af praktiske opgaver og teori. For mig var det ligegyldigt, hvor i landet studiet var, bare det var noget, jeg brændte for. Det var også vigtigt for mig, at jeg kunne se mig selv i den type jobs, som uddannelsen kan føre til.  

På IT-Produktudvikling lærer vi rigtigt mange værktøjer, både forskellige former for programmering og andre tekniske værktøjer, men også kreative værktøjer såsom skitsering, udvikling af prototyper, metoder til idégenerering og så videre. Det gør, at der altid er noget at blive bedre til - det er ikke bare at læse en bog fra ende til anden, for det meste af stoffet skal vi også kunne i praksis. Det er værktøjer, som jeg bliver ved med at udvikle gennem hele studietiden og også senere som færdiguddannet, og det, synes jeg, er meget motiverende. 

Jeg bruger cirka halvdelen af min tid på studiet på at læse teori og halvdelen af tiden på at afprøve det, vi lærer, i praksis. Herudover bruger jeg meget tid i min læsegruppe, da vi har meget gruppearbejde. Det gør, at jeg føler, jeg er godt klædt på til at arbejde sammen med mange forskellige folk i erhvervslivet. 

Når jeg er færdig som IT-Produktudvikler, vil jeg gerne have job i en konsulentvirksomhed, der arbejder med industrielt design, service design, user interface design eller user experience design. Jeg synes, det vil være spændende at blive udfordret på nye måder ved at arbejde på mange forskellige projekter, med mange forskellige kunder og udvikle mange forskellige produkttyper. Som IT-Produktudvikler vil jeg både have lært det tekniske og det kreative. Selvom jeg personligt er meget optaget af den kreative del, så er jeg glad for, at jeg har fået et godt kendskab til den tekniske del, og jeg er sikker på, at det vil være en fordel for mig i erhvervslivet. 


Karriere

Arbejdsopgaver som kandidatuddannet

Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for kandidatuddannede i en tilsvarende uddannelse 1-2 år efter færdiggørelsen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.

 

Tæt kontakt til erhvervslivet under uddannelsen

Uddannelsen i IT-Produktudvikling lægger stor vægt på en stærk forbindelse til erhvervslivet. Derfor får du som studerende mulighed for at arbejde med projekter tilknyttet førende IT-virksomheder i løbet af din uddannelse.

Det, du lærer, kan bruges med det samme, og der er gode muligheder for at blive studenterprogrammør, studenterunderviser eller få andre relevante studiejob. Mange forskningsprojekter benytter sig af studenterprogrammører, så her har du gode chancer for at snuse til den nyeste forskning. Andre får job i private virksomheder, og fordi instituttet ligger i IT-byen Katrinebjerg er det også muligt at finde et studierelevant job meget tæt på studiet. På CS Job Wall - www.facebook.com/CSjobwall - kan du finde studierelevante jobs, projektsamarbejde og fuldtidsstillinger.

Hvert år samles landets største IT-virksomheder for at møde de studerende i IT-byen Katrinebjerg, når Institut for Datalogi er vært for Danmarks største IT jobmesse – Katrinebjerg Karrieredag (også kaldet Kdag). Læs mere om Kdag.

 

Mulighed for at læse videre

Bacheloruddannelsen i IT-Produktudvikling er en treårig bacheloruddannelse, som kan efterfølges af en toårig kandidatuddannelse i IT-Produktudvikling, hvor du opnår titlen cand.scient. Samtidig med eller i løbet af kandidatuddannelsen kan du søge ind på forskeruddannelsen (ph.d.-uddannelse). Alle tre uddannelser er afsluttede forløb, der gør dig kvalificeret til at søge job – du kan altså få arbejde efter tre (bachelor), fem (kandidat) eller otte (ph.d.) års studier.

 

Produktudvikling, projektleder eller programmering – mulighederne er mange

Som færdiguddannet fra IT-Produktudvikling kan du for eksempel arbejde som produktudvikler, projektleder eller design proces manager. De specialiseringer du vælger i løbet af uddannelsen, vil få indflydelse på den type jobs du kan forvente at få. Vælger du specialiseringen i produktdesign, kan du f.eks. arbejde med design af fysiske produkter med IT som for eksempel interaktive produkter og installationer, mens du vil komme til at arbejde med udvikling af softwaresystemer og webservices, hvis du har specialiseret dig i software. Med en specialisering i business kan du arbejde inden for økonomi, projektstyring og forretningsmodeller samt strategi.

 

Start egen virksomhed

Under eller efter uddannelse ønsker mange af vores studerende at starte egen virksomhed. På Institut for Datalogi støtter vi vores studerende, der går med iværksætterdrømme. I HatchIT Lab har man mulighed for at udvikle sin virksomhedsidé i et inspirerende og kreativt miljø, mens man stadig er placeret tæt på instituttets forskere. Læs mere om HatchIT Lab. Det er også en mulighed at blive en del af AU's iværksætterhub The Kitchen.

 

Lønstatistik for IT-Produktudvikling

Med en kandidatuddannelse i IT-Produktudvikling får du en af de højeste startlønninger. Listen herunder (Kilde: Prosa) viser, hvad lønnen var i januar 2023 for privatansatte med op til 2 års erhvervserfaring i hele landet (37 t./uge). 

Bachelor i IT-Produktudvikling

Nedre kvartil: Ikke oplyst
Median: Ikke oplyst
Øvre kvartil: Ikke oplyst
Gennemsnit: 41.773

Kandidat i IT-Produktudvikling

Nedre kvartil: 38.650
Median: 42.875
Øvre kvartil: 49.396
Gennemsnit: 43.533


Kennet Jeppesen troede egentlig han skulle være bankrådgiver, men fandt ud af at det var IT som gav ham ild i øjnene. Han læste en kandidatgrad i IT-Produktudvikling på Aarhus Universitet og arbejder i dag hos Bankdata som Lead Technologist.